صنعت خودروسازی ایران ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتشار: فروردین 30، 1401
بروزرسانی: 26 آبان 1404

صنعت خودروسازی ایران ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صنعت خودروسازی ایران ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درست است که افزایش تیراژ باعث کاهش قیمت تمام شده می شود ولی بعید می دانم هر یک از این شرکت های خودروسازی، به تولید یک میلیون دستگاه در سال برسند. چون تولید یک میلیون دستگاه، گردش مالی زیادی می خواهد تا تامین کنندگان قطعات، راضی شوند. به علت زیان انباشته ای که در شرکت های خودرو سازی ایران ایجاد شده، الان فشار اصلی به قطعه سازان وارد می شود، یعنی شرکت های خودروساز، نمی توانند به موقع مطالبه یا حق تامین کنندگان قطعات را بدهند. در  حال حاضر تمام شرکت هایی که با خودروسازان اصلی کار می کنند ناگزیر به رعایت حداقل کیفیت هستند زیرا در غیر این صورت خودروساز اجازه همکاری را صادر نخواهد کرد.

  • به ویژه، روس ها از دیدن اینکه خودروسازان ایرانی با چه سرعتی توانستند قطعات پژو، سیتروئن و رنو را برای بازارهای قطعات خودرو خودشان مهندسی معکوس کنند، شگفت زده شدند.
  • شرکت سایپا با خرید بلوک های موتور لادا از بزرگترین خودروساز روسیه، برای از سرگیری تولید مدل رنو موافقت کرده است.به عنوان بخشی از قرارداد اعلام شده، رنو لوگان تولید سایپا، یک خودروی جدید موسوم به L90 تندر، با موتور "لادا لارگوس" روسی ساخته خواهد شد.
  • شرکت رنت کنیم با ارائه انواع خودروهای لوکس و تشریفاتی در راستای صنعت اجاره ماشین گامی بلند برداشته است.
  • • حمایت از سیاست توسعه محصول مبتنی دیدگاه مستقل با تمرکز بر توانمندی¬های داخلی در تصمیم-گیری برای ایجاد، شراکت یا توسعه برند مستقل و مدیریت محصول با توجه به محدودیت¬های بین¬المللی موجود.

فولادسازان ایرانی با تولید فولاد باکیفیت با قیمت های رقابتی می توانند فرصت های صادراتی را کشف کرده و به درآمد ارزی کمک کنند. این گسترش بازار صادرات می تواند صنعت فولاد داخلی را بیشتر تقویت کند و اقتصاد کلی را تقویت کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان فولاد و شرکت های خودروسازی برای کشف فناوری های نوظهور مانند وسایل نقلیه الکتریکی  و رانندگی خودران با یکدیگر همکاری می کنند. با تطبیق ویژگی های فولاد برای پاسخگویی به الزامات منحصر به فرد این فناوری ها، صنعت خودروسازی ایران همچنان در خط مقدم نوآوری باقی می ماند و باعث رشد و رقابت در آینده می شود. از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی، کیفیت قطعات و پروسه مونتاژ و درنتیجه تولید خودروی باکیفیت را افزایش داد؛ ولی خودروسازان هشدار می دهند که این کار نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که درنهایت، منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود. به اعتقاد کارشناسان خودرو وقتی مصرف کننده انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارد، خودروسازان نیز انگیزه ای برای صرف هزینه در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان پیدا نمی کنند.

شکسته شدن رکورد روزانه تولید ۵ سال اخیر شرکت مگاموتور

بر این اساس، در 2 ماهه نخست سال، کل تولیدات خودرو با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 223 هزار و 796 دستگاه رسید. یکی از اولویت های این فرمان، در حوزه تولید و تاکید بر افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بود. کره شمالی کشوری است کاملا منزوی و تحت شدیدترین تحریم های بین المللی نیز قرار دارد اما بر خلاف تصور دارای شرکت های خودرو سازی بزرگی است که ماشین های لوکس را تولید می کند ، کشور ایران نیز فروش اقساطی خودرو های چینی و کره ای را در دستور کار خود قرار داده است.

قیمت طلا جهانی در قعر ماندنی شد

وزارت صمت در این دوره بیشترین دخالت اجرایی را در صنعت کرده و با فروش تولید سال فعلی و آتی شرکت ها عملا مفهوم توسعه محصول و برنامه ریزی را بی معنی کرد. تفکیک وزارتخانه صنعت و معدن از بازرگانی عملا سودی برای کشور نخواهد داشت و مشکلی را حل نمی کند، بلکه ممکن است موجب دخالت بیشتر وزارتخانه در عملیات اجرایی شود و بخش هایی که هم اکنون چالش کمتری دارند را با چالش جدی مواجه کند. نوسانات ارزی تاثیر مستقیم روی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی دارد و این تاثیر را نمی توان حذف کرد.

توسعه خودروی کار ایران خودرو اقدامی ارزشمند است

در این راستا شناخت ساختارهای داخلی، ارزیابی روندهای جهانی، بررسی آخرین تحولات فناورانه، برنامه های ملی و فناوری، شناخت و توسعه شبکه های مورد نیاز و … از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت گیرند. با انجام این اقدامات سازمان های بزرگ و نهادهای دولتی می توانند برنامه ریزی های دقیق در خصوص انتخاب های فناورانه، تدون پیوست های تکنولوژی، تنظیم مقررات و سیاست گذاری های کلان و … دست یابند. تقریبا در تمامی کشورهای جهان صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم و مورد توجه شناخته می شود؛ صنعت خودرو را می توان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت حمل و نقل در دنیا دانست که بسیاری از تحولات فناورانه و توسعه محصولات جدید در آن رخ می دهد. بر اساس آمار ارائه شده یکی از معتبرترین مجموعه های تحلیل صنعت، حجم گردش مالی صنعت خودرو در سال ۲۰۱۷ تنها برای کشورهای عضو OECD بیش از ۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد دلار بوده است. رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس، ضمن اشاره به افزایش تولیدات صنعتی و از جمله خودرو، بر ادامه روند افزایش تولید خودرو با تمرکز بر تولیدِ با کیفیت تاکید کرده و معتقد است که کمبودها با واردات جبران خواهد شد. زیان دهی صنعت در این سال به دلیل افزایش 84 درصدی بهای تمام شده صنعت خودروسازی بود که البته دور از انتظار هم نبوده است.